Zoek Onderhandelde oplossingen
Geen uitsluiting voor leerling met het syndroom van Asperger
Zes weken voor hij zijn certificaat van basisstudies (CEB) kan behalen, wordt een leerling met leerproblemen en het syndroom van Asperger van school gestuurd. Zijn ouders, een dienst voor jeugdhulpverlening en Unia verdedigen de jongen bij het schoolbestuur. Die beslist uiteindelijk om de uitsluitingsprocedure op te schorten, zodat de jongen zijn examens succesvol kan afleggen.
Uitsluiting van een leerling is niet het enige antwoord op agressie
Een jonge leerling riskeerde een uitsluiting wegens agressief gedrag in de klas. Het kind is uiteindelijk wel in de school kunnen blijven, dankzij een specifieke begeleiding. Het overleg tussen Unia, de ouders en de school hebben hun vruchten afgeworpen.
Jongen met Down mag toch in de basisschool blijven
Een basisschool ontbond de inschrijving van een leerling met Down die er in de kleuterklas zat. De school vond namelijk dat de onderwijsnoden van de jongen gewijzigd waren en dat hij daarom niet naar het lager onderwijs op de school kon doorstromen. De ouders namen ten einde raad contact op met Unia.
Dialoog om stigmatisering van een leerling te vermijden
Een jongen wordt op school gepest omwille van zijn huidskleur. Nadat hij van school verandert, vreest zijn vader dat zijn zoon ook op de nieuwe school gestigmatiseerd zal worden en zal doorverwezen worden naar het buitengewoon onderwijs. Gelukkig staat de school open voor dialoog: ze stelt de vader en de leerling gerust.
Afsluitend gesprek helpt conflict af te ronden tussen school en leerling met autisme
Na een conflict tussen een leerling met autisme en zijn huidige school, beslist de leerling om zich in te schrijven in een andere school. Unia dringt aan op een afsluitend gesprek met de schooldirectie, het CLB en een leerlingenbegeleider. Daarbij spreken we af dat de school Unia voortaan proactief contacteert bij vragen en problemen.
Leerling heeft na een val extra aanpassingen nodig
Een leerling met autisme heeft een moeilijke start na de zomervakantie. Omdat hij in de zomer een zware val maakte, vraagt hij aan de school enkele aanpassingen rond zijn uurrooster en omgeving. De school reageert eerst terughoudend, maar komt uiteindelijk samen met de ouders tot een goede verstandhouding, dankzij de tussenkomst van Unia.
Redelijke aanpassingen voor leerlingen met autisme in de muziekacademie
De aanwezigheid van de ouders van autistische leerlingen tijdens de muziekles veroorzaakt wrijvingen in de muziekacademie. Unia bemiddelt en helpt de school en de ouders om een compromis te vinden.
Leerlinge met depressie mag niet thuis slapen
Een leerlinge in het tweede leerjaar balanceert al een tijdje op de rand van een depressie. Aan het einde van het schooljaar is er een Geïntegreerde Werkperiode met een overnachting. En die overnachting ziet de leerlinge niet zitten. De directie weigert om een uitzondering voor haar te maken.
Geen redelijke aanpassingen voor jongen met zware dyslexie
Een leerling met zware dyslexie moet voor de derde keer het vijfde middelaar overdoen. De ouders nemen contact op met Unia, waarop Unia contact opneemt met de school. Uit dat contact wordt duidelijk dat er niet handelingsgericht werd gewerkt en dat er geen redelijke aanpassingen werden voorzien voor de jongen.
Leerling met autisme ‘beter op zijn plaats’ in buitengewoon onderwijs?
Een jongen met ASS (Autisme Spectrum Stoornis) volgt les in het eerste leerjaar. De ouders vragen verschillende keren aan de school om redelijke aanpassingen te voorzien. Daar wordt niet op ingegaan. Volgens de school zou de jongen beter op zijn plaats zitten in het type 9 van het buitengewoon onderwijs.